Morgenmadsproblemer

16. juli 2015

Alder:
3 år, 7 mdr.

Morgenmadsproblemer

Hej Helen,

Jeg har et par spørgsmål vedr min store dreng på 3,5 år.

Det ene går ud på hans spisevaner. Han spiser ingen morgenmad! Når det er hverdag og han skal i børnehave, spiser han max en skefuld yoghurt og et enkelt hindbær fx. Også et glas mælk. Jeg tilbyder ham forskellige ting. Alt lige fra rugbrøds mad, müsli, ristet bolle med mørk pålægschokolade, havregrød med bær, frugt, han spiser intet! Og i hans børnehave får de ikke formiddagsmad. De har prøvet det af, men pædagogerne siger at ingen af børnene er interesseret i det. Også er der lang tid til frokost Kl 11. Vi spiser morgenmad Kl 7-7.30.

Når det er weekend og han sover lidt længere end han plejer, får han også "lov" til at sidde lidt længere tid og vågne og se fjernsyn inden vi laver morgenmad. Men heller ikke her vil han spise noget! Overhoved! Så spiser han først frokost ved 11 tiden. Til gengæld spiser han så rigtig meget her.

Skal jeg bare acceptere ...

Annonce

... at det er sådan han er indrettet? Eller kan jeg gøre noget for stimulere hans morgensult? Jeg synes egentlig ikke at jeg presser ham. Men ofte bliver jeg frustreret over at sende min dreng afsted i børnehave uden morgenmad i maven :(

Det andet er hans "sut". Han har en musse-nusseklud med musehoved og to arme. Og armene bruger han som sut. Og det har han gjort lige siden han var 8 mdr. Tandlægen sagde ved 3 års tjekket at "sutten" sku ryge aller senest ved 3,5 års alderen så hans tænder ikke bliver skæve. Men hvordan gør man lige det? Ikke nok med at det er hans sut, men det er samtidig en putte/nusseklud han har haft fra spæd. Hvordan tager man lige sådan en fra ham? Han har en anden bamse, Ugle, som også er en del af hans putte og sove rutiner. Han sover ikke til middag mere. Og vil også sige at hans forbrug af "sutten" er blevet mindre. Men synes den er svær, netop fordi "sutten" også er ynglingsbamsen.

God sommer :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne